NIEMIECKI BIM 2016
[1]
W 2016 roku Izba Architektów Północnej Nadrenii-Westfalii w Niemczech opublikowała przewodnik BIM dla architektów - Modelowanie informacji o budynku BIM 2016 – [2]. Przedstawione w nim elementy: fazy planowania inwestycji oraz klauzule do umów projektowych obejmujących projekt BIM pozostają aktualne do dziś. Oczywiście w 2020 roku wyszła nowelizacja tego podręcznika ale postanowiłem najpierw zaprezentować pierwowzór z 2016 roku. Poniżej cytuje założenia faz planowania obiektów w BIM:
Badanie podstawowe LPH 1
a) Wyjaśnienie zadania na podstawie specyfikacji lub planowania wymagań klienta
b) Wizyta na miejscu
c) Doradztwo w zakresie całości usług i potrzeb badawczych, w tym wyjaśnienie metody planowania i wymagań informacyjnych klienta
d) Udział w opracowaniu planu przetwarzania BIM
e) Sformułowanie pomocy decyzyjnych przy wyborze innych technicznych uczestników planowania z uwzględnieniem wybranej metody planowania
f) Podsumowanie, wyjaśnienie i udokumentowanie wyników
Planowanie wstępne LPH 2 (projekt i przygotowanie planowania
a) Analiza podstaw, koordynacja świadczenia usług z osobami zaangażowanymi w planowanie zgodnie z wybraną metodą planowania i udział w aktualizacji planu przetwarzania BIM
b) Koordynacja celów, odniesienia do sprzecznych celów
c) Przygotowanie wstępnego planowania, badania, reprezentacji i oceny wariantów według tych samych wymagań, rysunków lub modeli cyfrowych w skali zależnej od rodzaju i wielkości obiektu
d) Wyjaśnienie i wyjaśnienie podstawowych zależności, wymagań i warunków (np. planowanie urbanistyczne, projektowanie, funkcjonalne, techniczne, ekonomiczne, ekologiczne, fizyka budowli, zarządzanie energią, społeczne, prawo publiczne)
e) Dostarczenie wyników pracy jako podstawa dla innych stron zaangażowanych w planowanie oraz koordynacja i integracja ich usług poprzez tworzenie i używanie ich własnego modelu cyfrowego oraz modeli cyfrowych innych stron zaangażowanych w planowanie
f) Wstępne negocjacje w sprawie kwalifikowalności do zatwierdzenia
g) Oszacowanie kosztów zgodnie z normą DIN 276 na podstawie wielkości uzyskanych z modeli cyfrowych, porównanie z ramami finansowymi
h) Stworzenie harmonogramu z podstawowymi procesami procesu planowania i budowy
i) Podsumuj, wyjaśnij i udokumentuj wyniki
Planowanie projektu LPH 3 (planowanie systemu i integracji)
a) Opracowanie projektu planu uwzględniającego istotne konteksty, specyfikacje i uwarunkowania (np. urbanistyka, projektowanie, funkcjonalne, techniczne, ekonomiczne, ekologiczne, społeczne, prawo publiczne) na podstawie wstępnego planowania i jako podstawa do dalsze fazy usługowe i niezbędne zezwolenia publicznoprawne z udziałem innych technicznych uczestników planowania. Model cyfrowy wg rodzaju i wielkości obiektu w wymaganym zakresie i stopniu szczegółowości z uwzględnieniem wszystkich wymagań technicznych np. W przypadku budynków z detalem odpowiadającym skali 1: 100.
b) Dostarczenie wyników pracy jako podstawa dla innych stron zaangażowanych w planowanie, a także koordynacja i integracja ich usług przy użyciu własnego modelu cyfrowego i modeli cyfrowych innych stron zaangażowanych w planowanie.
c) Opis nieruchomości
d) Negocjacje w sprawie kwalifikowalności do zatwierdzenia) Kalkulacja kosztów zgodnie z DIN 276 na podstawie wielkości pochodzących z modeli cyfrowych i porównanie z kosztorysem
f) Aktualizacja harmonogramu g) Podsumowanie, wyjaśnienie i udokumentowanie wyników
Planowanie zatwierdzenia LPH 4
a) Opracowanie i zestawienie wzorów i dowodów zezwoleń lub zgód prawa publicznego, w tym wniosków o wyjątki i zwolnienia, a także niezbędne negocjacje z organami z wykorzystaniem wkładów innych stron zaangażowanych w planowanie
b) Przedłożenie szablonów pochodzących z modeli cyfrowych
c) Uzupełnij i dostosuj dokumenty planistyczne, opisy i obliczenia
Planowanie wdrożenia LPH 5
a) Opracowanie planu wdrożenia w postaci modelu cyfrowego z dodatkowymi wynikami prac graficznych i tekstowych oraz wszystkimi indywidualnymi informacjami niezbędnymi do wdrożenia na podstawie projektu i planu akceptacji aż do rozwiązania gotowego do wdrożenia, jako podstawa dla dalszych faz serwisu
b) Plany wykonawcze, szczegółowe i budowlane w postaci modelu cyfrowego według rodzaju i wielkości nieruchomości w wymaganym zakresie i stopniu szczegółowości z uwzględnieniem wszystkich wymagań technicznych, np. dla budynków o stopniu szczegółowości, który zwykle odpowiada w skali 1:50. Szczegółowe plany można tworzyć jako uzupełnienia rysunków 2D do modelu cyfrowego.
c) Dostarczenie wyników pracy jako podstawa dla innych stron zaangażowanych w planowanie, a także koordynacja i integracja ich usług w ramach 10 Korzystanie z własnego cyfrowego Mmodele i modele cyfrowe innych osób zaangażowanych technicznie w planowanie.
d) Aktualizacja harmonogramu
e) Aktualizacja planu realizacji ze względu na branżowe przetwarzanie podczas budowy nieruchomości.
f) Sprawdzenie niezbędnych modeli montażowych lub planów konstrukcji budowlanych i zamocowań konstrukcyjnych zaplanowanych przez projektanta majątkowego pod kątem zgodności z planem wykonawczym
LPH 6 Przygotowanie nagrody
a) Ustalenie harmonogramu alokacji
b) Przygotowanie opisów usług ze specyfikacjami usług według obszarów usług, ustalenie i zestawienie ilości na podstawie planowania wykonawczego, w szczególności modelu cyfrowego, z wykorzystaniem wkładu innych stron zaangażowanych w planowanie i ich modeli cyfrowych
c) Uzgadnianie i koordynowanie interfejsów do opisów usług osób zaangażowanych w planowanie
d) Określenie kosztów na podstawie specyfikacji usług wycenionych przez planistę
e) Kontrola kosztów poprzez porównanie specyfikacji usług wycenionych przez planistę z kalkulacją kosztów
f) Sporządzenie dokumentacji przetargowej dla wszystkich obszarów usług
LPH 7 Udział w wyborze oferty
a) Koordynowanie zadań wyspecjalizowanych planistów
b) Pozyskiwanie ofert
c) Sprawdzenie i ocena ofert, w tym sporządzenie listy porównawczej cen według poszczególnych pozycji lub usług częściowych, sprawdzenie i ocena ofert usług dodatkowych i zmienionych przez firmę wykonującą oraz adekwatność cen
e) Przygotowanie wniosków o udzielenie zamówienia, dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia
f) Opracowanie dokumentacji kontraktowej dla wszystkich obszarów usług g) Porównanie wyników przetargu ze specyfikacją usług wycenioną przez projektanta lub kalkulacją kosztów
h) Udział w złożeniu zamówienia
LPH 8 nadzór majątkowy (nadzór budowlany) i dokumentacja
a) Monitorowanie budowy nieruchomości pod kątem zgodności z pozwoleniem lub zgodą publiczną, umowami ze spółkami wykonawczymi, dokumentami wykonawczymi (model cyfrowy), stosownymi przepisami i ogólnie uznanymi zasadami techniki 11
b) Monitorowanie wykonania konstrukcji o bardzo niskich i niskich wymaganiach planistycznych pod kątem zgodności z dowodem stateczności
c) Koordynacja osób zaangażowanych w nadzór mienia
d) Ustalanie, aktualizowanie i monitorowanie harmonogramu (wykres słupkowy)
e) Dokumentacja procesu budowlanego (np. dziennik budowy)
f) Wspólna wycena ze spółką wykonującą
g) Weryfikacja faktury obejmująca sprawdzenie wymiarów firmy budowlanej
h) Porównanie wyników audytów faktur z kwotami zamówień wraz z dodatkami i) Kontrola kosztów poprzez sprawdzenie księgowości usług firm budowlanych w porównaniu z cenami kontraktowymi j) Określenie kosztów, np. zgodnie z DIN 276
k) Organizacja odbioru robót budowlanych z udziałem innych podmiotów zaangażowanych w planowanie i nadzór majątkowy, wykrywanie usterek, rekomendacja odbioru dla klienta
l) Wniosek o dopuszczenie do użytku publicznego i udział w nim m) Systematyczne opracowywanie dokumentacji, przedstawień graficznych / modeli cyfrowych i wyników arytmetycznych nieruchomości
n) Przekazanie nieruchomości
o) Wymień terminy przedawnienia roszczeń z tytułu wad
p) Monitorowanie usuwania usterek zidentyfikowanych podczas odbioru
Zarządzanie nieruchomościami LPH 9
a) Profesjonalna ocena wad stwierdzonych w okresie przedawnienia roszczeń gwarancyjnych, nie dłużej jednak niż pięć lat od odbioru usługi, w tym niezbędne przeglądy
b) oględziny mienia w celu ustalenia wad przed upływem terminu przedawnienia roszczeń z tytułu wad wobec firmy wykonującej
c) Udział w zwalnianiu kaucji
Źródło:
[1] pixabay.com
[2] Modelowanie informacji o budynku BIM 2016 - Izba Architektów Północnej Nadrenii-Westfalii - Matthias Pfeifer; Wolfgang Zimmer; Dr. Florian Hartmann; Dr. Jörg L. Bodden; Prof. Dr. Klaus Eschenbruch; Dr.-Ing. Thomas Liebich; Październik 2016 rok https://www.google.com/url?q=https%3A%2F%2Fwww.aknw.de%2Ffileadmin%2Fuser_upload%2FAKNW-Broschueren%2FBroschuere_BIM_final.pdf&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNEhlM0VoR2BZEadiKgnIUR_2PiazA
Komentarze
Prześlij komentarz