2019 BIM in UE
Komisja Europejska wydała w 2019 roku raport, podsumowujący działania całej unii europejskiej w zakresie wprowadzenia BIM na przykładzie trzech krajów, które mają charakteryzować regiony Unii – Północ, Zachód i Wschód. Dokument Obserwatorium Europejskiego Sektora Budowlanego „Modelowanie informacji o budynku w sektorze budowlanym UE” [2] zawiera zbiór podstawowych działań podjętych przez Danie, Francję i Polskę. Poniżej cytuję najważniejsze fragmenty:
W niniejszym artykule omówiono wdrażanie BIM w UE, przeanalizowano czynniki, możliwości i wyzwania związane z jego wdrażaniem, a także przedstawiono zalecenia dla decydentów UE i innych odpowiednich podmiotów, dotyczące sposobów wspierania i promowania wdrażania BIM w branży budowlanej. celem niniejszego artykułu zakres geograficzny nie obejmie wszystkich krajów UE-28, a raczej reprezentatywną próbę wyżej wymienionych grup: Dania będzie zatem reprezentować kraje Europy Północnej, Francja - kraje Europy Zachodniej, a Polska - kraje Europy Wschodniej.
Chociaż sektor budowlany jest kluczowym motorem całej gospodarki, stoi w obliczu wielu wyzwań związanych między innymi z konkurencyjnością, niedoborem siły roboczej, efektywnym gospodarowaniem zasobami, a zwłaszcza produktywnością. W rzeczywistości w ciągu ostatnich dwóch dekad wydajność pracy wzrosła o około jedną czwartą. tempa w przetwórstwie przemysłowym (odpowiednio 1,0% vs 3,6%), co sprawia, że sektor budowlany osiąga najgorsze wyniki pod względem produktywności56. Można to częściowo wyjaśnić trudnościami sektora budowlanego we wdrażaniu innowacji cyfrowych, które mogą pomóc poprawić zarówno produktywność, jak i rentowność.
Cyfryzacja sektora budowlanego jest coraz częściej uznawana za potencjalny czynnik zmieniający zasady gry dla sektora, który może w znaczący sposób przyczynić się do zrównoważonego rozwoju i strategii UE 20208. Na przykład szacuje się, że pełna cyfryzacja w budownictwie niemieszkaniowym przyniosłaby roczne oszczędności kosztów w wysokości od 0,6 bln EUR do 1,0 bln EUR (13% do 21%) na etapach projektowania i budowy oraz 0,3 bln EUR do 0,4 bln EUR (10% do 17%) w fazie operacyjnej.
Dania wprowadziła wymogi BIM do swojego prawa zamówień publicznych od 2007 r. Dzięki ponad dziesięcioletniemu doświadczeniu Dania stała się jednym z europejskich liderów we wdrażaniu BIM. W 2016 r. 78% duńskich firm projektowych było świadomych BIM. i używał go do tworzenia wizualizacji 3D, przeprowadzania analizy wydajności na BIM i wykrywania kolizji. Ponad 30% przekazało modele osobom odpowiedzialnym za Facility Management budynków, co pokazuje, że wdrażanie BIM dotyczy również fazy eksploatacji i utrzymania budowy (a nie tylko fazy projektowej). Podczas gdy prawo zamówień publicznych było głównym motorem wdrażania BIM, duński przemysł budowlany w coraz większym stopniu wpływa na jego rozwój 34. W rzeczywistości ponad 65% firm, które stosują BIM, spodziewa się, że będzie go używać we wszystkich projektach w ciągu najbliższych pięciu lat 3536 Wynika to z kilku dostrzeganych korzyści: 84% firm uważa, że BIM może tworzyć wartość na placu budowy; 79%, że BIM dotyczy współpracy i współpracy między wszystkimi stronami; 31%, że BIM jest niezbędny do stworzenia zrównoważonego środowiska. We Francji wdrażanie BIM znacznie się rozwinęło, zwłaszcza wraz z wprowadzeniem planu cyfrowej transformacji w budownictwie (PTNB) w 2015 r. - strategicznego planu mającego na celu przyspieszenie wdrażania BIM. Wskaźnik przyjęcia BIM osiągnął 38% we Francji w 2017 r., podczas gdy świadomość BIM wśród firm z branży budowlanej i nieruchomości wzrosła z 22% do 35% w latach 2016-2017. Ponadto 26% właścicieli projektów budowlanych zaczęło narzucać BIM na projekty budowlane, chociaż tylko 12% faktycznie wymaga modelu cyfrowego37. W praktyce doprowadziło to do wybudowania 500 tys. Domów z wykorzystaniem BIM w 2017 r. Francja jest jedynym krajem, w którym wskaźnik przyjęcia przez inżynierów (44%) nieznacznie wyprzedza architektów (40%) 39. Częściowo tłumaczy to struktura rynku francuskiego budownictwa, gdzie segment architektury składa się głównie z małych i średnich przedsiębiorstw, podczas gdy segment inżynieryjny charakteryzują duże firmy. Mają większe możliwości i starają się wykorzystać możliwości rozwoju biznesu poprzez wdrożenie BIM (Davies i in., 2015). Polska jest na wczesnym etapie wdrażania BIM. W ostatnim czasie polski rząd wprowadził polityki i instrumenty wspierające wdrażanie BIM w branży budowlanej. Wskaźnik przyjęcia BIM jest stosunkowo niski, a tylko 12% firm budowlanych wykorzystuje BIM w swojej codziennej pracy. Robią to głównie w przypadku czynności związanych z wizualizacją, modelami 3D, aw mniejszym stopniu z wykrywaniem kolizji i wykorzystaniem harmonogramów lub optymalizacji40. prawo zamówień publicznych41 oraz wysoki koszt wstępnego wdrożenia BIM. Jednak wdrożenie BIM na polskim rynku ma duży potencjał, ponieważ polski rynek budowlany częściowo napędzany jest nowym budownictwem (a nie pracami remontowymi) Inne czynniki sektorowe, takie jak niedobór siły roboczej, a także czynniki zewnętrzne, takie jak rosnące ceny materiałów i konkurencja zewnętrzna , może skłonić polską branżę budowlaną do wdrożenia BIM. Podsumowując, duński przemysł budowlany wykazuje najwyższy wskaźnik przyjęcia BIM, po wczesnym zaangażowaniu i wsparciu rządowym. Przedsiębiorstwa obecnie napędzają wdrażanie BIM, które obecnie obejmuje wszystkie etapy łańcuchów wartości, w tym operacje i konserwację (chociaż wdrożenie BIM stawki pozostają znacznie niższe niż w fazie projektowania i inżynierii). Przypadek francuski wydaje się wskazywać, że struktura rynku sektora budowlanego również kształtuje i wpływa na wdrażanie BIM. Wydaje się, że duże firmy są kluczowymi czynnikami odpowiedzialnymi za wysoki wskaźnik wdrażania BIM w firmach inżynieryjnych.
Duński rząd przejął wiodącą rolę w opracowywaniu standardów BIM z myślą o wpływie również na międzynarodowe (w tym unijne) standardy BIM. Inicjatywa ta została nazwana inicjatywą Cuneco. W związku z tym zespół Cuneco opracowuje, testuje i wdraża wspólne standardy BIM (dla duńskiego przemysłu budowlanego) w celu ulepszonej wymiany danych w całym łańcuchu wartości w budownictwie. We Francji rząd odegrał również kluczową rolę w procesie normalizacji BIM, z mapą drogową normalizacji (2017) opublikowaną jako część Planu. Ta mapa drogowa ma na celu i) wymianę doświadczeń i zdobytych doświadczeń w celu promowania świadomości i stosowania BIM; ii) opracować szkolenia i narzędzia dostosowane do MŚP; oraz iii) usprawnić procesy wymiany informacji i stworzyć ramy ułatwiające niezawodną wymianę danych w całym cyklu życia zbudowanego majątku. pour les INfrastructues Durables project ”(MINND) -Modeling of Interoperable INformation for Sustainable INfrastructures. Ten ostatni ma na celu opracowanie globalnego modelu opartego na wykorzystaniu narzędzi i procesów BIM, w tym danych geometrycznych w kompletnym systemie informacyjnym. Polski rząd jest mniej aktywny w dziedzinie normalizacji BIM, ponieważ dopiero niedawno zaangażował się we wdrażanie BIM, jednak polski rząd jest częścią EU BIM TaskGroup (podobnie jak Dania i Francja). Ten ostatni ma na celu połączenie wysiłków krajowych we wspólne i ujednolicone europejskie podejście do rozwoju światowej klasy sektora budownictwa cyfrowego. Aby to osiągnąć, koncentruje się na czterech filarach: zwiększaniu zdolności i zdolności przemysłu, budowaniu wspólnych ram współpracy i podstaw dla przywództwa publicznego oraz komunikowaniu wizji i wspieraniu społeczności56. Konkretnym przykładem takiej współpracy jest niedawno opublikowany podręcznik dotyczący wprowadzenia BIM przez europejski sektor publiczny. Ta ostatnia zawiera zalecenia dotyczące tego, w jaki sposób sektor publiczny może wspierać wdrażanie BIM. Rządy odgrywają kluczową rolę w standaryzacji BIM, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Wpływając na standardy BIM na poziomie europejskim i / lub międzynarodowym, rządy mają możliwość zapewnienia, że standardy BIM odpowiadają interesom i ambicjom ich branży. To z kolei może wzbudzić większe zainteresowanie rodzimego przemysłu budowlanego zaangażowaniem się w BIM.
Polityki i inicjatywy rządowe mające na celu wspieranie wdrażania BIM są kompleksowe i obejmują zamówienia publiczne, edukację i rozwój oraz standaryzację. W ten sposób rządy łączą podejście odgórne i oddolne: z jednej strony przyjęły zmiany / przepisy dotyczące zamówień publicznych wymagające BIM dla projektów infrastruktury publicznej. Z drugiej strony zapewniły inwestycje na rynku niższego szczebla, aby wspierać badania i rozwój wokół BIM, które wspierają wysiłki firm w ich wdrażaniu. W ten sposób rządom udało się zapewnić równowagę między dodatkowymi wymogami i zachętami dla branży.
Skuteczne wdrożenie BIM wymaga współpracy rządów i przemysłu. Na przykład rząd duński wcześnie nawiązał współpracę z branżą w celu opracowania wymogów BIM w prawie dotyczącym zamówień publicznych; francuski rząd okazuje się reagować na obawy i potrzeby sektora prywatnego, które zostały włączone do PTNB. Kontrastuje to z Polską, gdzie wydaje się, że wymiana między przemysłem a sektorem publicznym jest ograniczona, wykraczająca poza ogólne warsztaty i seminaria BIM.
W tym procesie środowisko akademickie może odgrywać kluczową rolę wspierającą zarówno dla podmiotów z sektora prywatnego, jak i publicznego. Studia przypadków pokazały, jak ważne jest, aby uniwersytety opracowywały programy nauczania związane z BIM. Jest to odpowiedź na potrzeby branży w zakresie zatrudniania specjalistów BIM; i może z kolei pomóc w lepszym zrozumieniu i dostosowaniu procesów i metod do wdrażania BIM. Środowisko akademickie było również zaangażowane w Danii, kiedy rząd zaczął rozważać włączenie BIM do zamówień publicznych. To wyraźnie pokazuje ważną rolę, jaką środowisko akademickie może odegrać w ekosystemie BIM.
Interwencje sektora publicznego mające na celu wspieranie wdrażania BIM są bardziej skuteczne, gdy są dostosowane i / lub skoordynowane z inicjatywami sektora prywatnego. Taki proces koordynacji nabiera jeszcze większego znaczenia wraz ze wzrostem dojrzałości BIM w branży. Rzeczywiście, jeśli wsparcie sektora publicznego, a nawet przywództwo uznano za kluczowe na wczesnym etapie wdrażania BIM, to przywództwo w branży jest wymagane, aby zwiększyć skalę wykorzystania BIM w branży budowlanej. Spełnienie tego warunku wymaga zaangażowania i generowania wystarczającego poparcia wśród podmiotów sektora prywatnego już na wczesnym etapie. W ten sposób można wykorzystać synergię między inicjatywami sektora publicznego i prywatnego, maksymalizując w ten sposób skuteczność odpowiednich interwencji. Wspieranie współpracy jest najlepiej osiągane, gdy zbiegają się interesy sektora publicznego i prywatnego.
Wsparcie sektora publicznego może przybierać różne formy, w tym prawo zamówień publicznych; Edukacja oraz badania i rozwój lub wsparcie platform sektora prywatnego itp. Jednak niektóre obszary są do dziś niewykorzystywane: budowanie zapotrzebowania sektora prywatnego na BIM jest ograniczone - podczas gdy stanowi on około 70 do 80% rynku budowlanego w Europie. Podobnie publiczne instytucje finansowe, takie jak Europejski Bank Inwestycyjny lub Narodowe Banki Rozwoju, mogłyby również stopniowo włączać wymogi BIM do swojej polityki zamówień publicznych.
Chociaż BIM może pomóc w rozwiązaniu kilku problemów, takich jak marnotrawstwo, niedobór pracowników lub brak produktywności, ważne jest, aby decydenci i sektor prywatny zajęli się niektórymi konkretnymi problemami, na które mają wpływ, tworząc w ten sposób określoną narrację na temat wdrażania BIM. Pewne możliwości dalszego wdrażania BIM pojawiają się wraz z rosnącymi problemami, takimi jak niedobór siły roboczej w branży budowlanej lub wzrost cen surowców w niektórych państwach członkowskich UE lub pojawienie się nowych koncepcji, takich jak „Inteligentne miasta”. Ta ostatnia mogłaby stanowić odpowiedni punkt wejścia do wdrażania BIM, ponieważ BIM nie pozwala tylko na budowę nowych budynków, ale także pozwala na przyjrzenie się i uwzględnienie tego, jak budynki i infrastruktura (transport, media itp.) Są połączone. Rzeczywiście, modelowanie 3D i BIM są dobrodziejstwem dla inteligentnych miast, a oprogramowanie 3D umożliwia konstruktorom nawet modelowanie infrastruktury do budowy pod ziemią. Dlatego decydenci mogą wykorzystać miasta, np. Wymagając od konstruktorów korzystania z BIM w projektach infrastruktury miejskiej, aby wspierać wdrażanie BIM, a tym samym przyczyniać się do rozwoju zrównoważonych i inteligentnych miast.
[1] Pixabay.com
[2] Modelowanie informacji o budynku w sektorze budowlanym UE - Komisja Europejska Nr ref. Ares (2019) 1807182-19.03.2019 Seria Trend Paper - marzec 2019 r Obserwatorium Europejskiego Sektora Budowlanego - Ref. Ares(2019)1807182 - 19/03/2019
Komentarze
Prześlij komentarz