PERU Mapa Drogowa BIM

 

[1]

PERU Mapa Drogowa BIM. [2] W październiku 2020 roku Ministerstwo Ekonomi i Finansów w Peru opublikowało mapę drogową wdrożenia BIM w kraju. Dokument posiada 30 stron i w sposób przystępny określa cele do osiągnięcia w krótkim, uśrednionym i długim okresie czasu. Dokument zawiera, opis istniejących praktyk BIM w Peru i na świecie. Głównie odnosząc się do doświadczeń Wielkiej Brytanii w adaptacji sektora budowlanego do powszechnego użycia BIM. Środek dokumentu opisuje wyzwania i korzyści, które można osiągnąć przy realizacji zamówień publicznych w oparciu o BIM. Plan wdrożenia oraz realizacji dokumentu określono w formie liniowych celów oraz szczegółowych działań – standardowy dokument strategii. Realizacja mapy drogowej ma się opierać o trzy instytucjonalne sektory: rząd, sektor prywatny i sektor akademicki. Sektor rządowy w ramach dokumentu ma zajął miejsce centralne, przywództwa. Dokument posiada załącznik z tabelarycznym zestawieniem celów, działań oraz okresy realizacji. W ramach tłumaczenia dokumentu załącznik został uproszczony, jego wersja oryginalna w języku hiszpańskim ułatwia zrozumienie mapy drogowej wprowadzenia BIM w Peru. Link do oryginału został zamieszczony w źródłach, link do tłumaczenia, zamieszczonego na Google Books został umieszczony poniżej.


Obecną sytuacje BIM w Peru określono jako skomplikowaną i nie zharmonizowaną. Brak standardów i definicji wprowadzonych do ogólnego obiegu dokumentów nie pozwala na adaptacje istniejących rozwiązań sektora prywatnego do sektora zamówień publicznych. W ostatnich latach podjęto szereg działań w Peru, w sektorze publicznym, w zakresie poprawy projektowania, budowy i eksploatacji infrastruktury poprzez różne innowacyjne rozwiązania dostępne na rynku. Jako główne przyczyny niskiej jakości usług sektora budowlanego określono: niesprawność przepisów prawa, korupcja zmówień publicznych, rozproszenie wykonawców, brak sprawności administracji w kontraktach i zarządzaniu, brak efektywnej oceny i kontroli projektów, brak powiązania planów inwestycyjnych z możliwością realizacji i rozwoju w regionach. Na podstawie doświadczeń Kolumbii określono etap projektowania jako najważniejszy z etapów realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych również w Peru. Możliwość poprawy projektów określono: w 85% w ramach poprawy koordynacji i wymiany informacji, 91% w ramach poprawy wtórnego odczytania i zagospodarowania wytworzonej informacji. Dodatkowo brak rozpoznania terenów inwestycyjnych w zakresie topografii i geologii oraz długi okres zatwierdzania dokumentacji (symetryczny problem Polski [3]) powodują zmniejszenie jakości projektów w wszystkich specjalizacjach. Wprowadzenie metodologii BIM w założeniach dokumentu pozwala na standaryzacji środowiska pracy, zmniejszenie utraty informacji, wydłużenie obiegu informacji o cały cykl inwestycyjny ( koncepcja – projekt – realizacja – użytkowanie ), dzięki czemu można odwrócić, wymienione wyżej, negatywne czynniki występujące w zamówieniach publicznych. Zatwierdzony dekret nr 284-2018-EF z roku 2018 ma za zadanie stopniowe wdrożenia BIM do sektora publicznego na trzech szczeblach rządowej administracji w celu poprawy jakości, efektywności i przejrzystości inwestycji publicznych. Jednym z narzędzi realizacji dekretu, a najbardziej obiecującym jest działanie: tworzenia sojuszy w celu upowszechniania i wspierania działań komunikacji oraz wdrożenia metodologii BIM. 

Korzyści przyjęcia BIM opisano szczegółowo w dokumencie źródłowym, podam tylko wykaz korzyści przewidywanych do osiągnięcia w mapie drogowej Peru: cyfryzacja i mobilność informacji, zaangażowanie interesariuszy i społeczności, integracja procesów, zmniejszenie liczby przeróbek i odpadów budowlanych, prefabrykacja, usprawnienie nadzoru i kontroli procesów realizacji prac, optymalizacja projektów, integracja zestawu danych, korzyści dla środowiska, przejrzystość, efektywność i jakość. W celu osiągnięcia korzyści wynikających z tej metodologii należy rozpocząć edukację w sektorze publicznym (administracja) i prywatnym (specjaliści i profesjonaliści) tak jak w Chille, gdzie rozpoczęto kampanię bezpłatnych szkoleń dla studentów i kierowników projektów. (Bardzo odmienne podejście przedstawiono w Polskiej Mapie Drogowej BIM [3] ). Na podstawie doświadczeń innych krajów wyznaczoną luźną (realną) linię czasową na realizacje strategii Peru jako 4 – 6 lat przy określeniu maksymalnego horyzontu na rok 2030. Realizacja celów strategii ma zostać oparta na przywództwie sektora administracji publicznej we współpracy z sektorem prywatnym i akademickim.

Cele szczegółowe strategii można odczytać w oryginalnym lub tłumaczonym dokumencie, poniżej przedstawiam najciekawsze z działań. Rozwój platformy cyfrowej: akademickiej, technicznej i krajowej biblioteki BIM. Platforma akademicka będzie obejmować repozytorium wiedzy w zakresie metodologii. Platforma techniczna będzie spisem (aktualizowanym) realizacji w metodologii BIM. Platforma narodowej biblioteki BIM, będzie obejmować oprogramowanie, dokumenty i komponenty. Strategia komunikacji: czyli określenie komunikatów i narzędzi w celu ułatwienia i ustalenia komunikacji w wdrożeniu i pracy w ramach metodologii BIM ( Dobrym rozwiązaniem wydaję się wspólny (istniejący lub projektowany) słownik pojęć BIM[3] ). Strona internetowa zawarta w tym działaniu ma stać się głównym środkiem komunikacji z Peru i światem. Zasób strony ma pozwolić na wymianę doświadczeń oraz sprecyzowanie najlepszych praktyk realizacji w tej metodologii.

Zapraszam do lektury całości dokumentu.

Źródła:
[1] pixabay.com
[2] https://www.mef.gob.pe/en/estrategia-bim-peru/documentos
[3] Komentarz autora artykułu


Komentarze

Popularne posty