MAPA DROGOWA NIEMIEC DO BIM



Mapa drogowa cyfrowego projektowania i budowy została opracowano przez Niemieckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) w 2015 roku jako odpowiedź na Wprowadzenie nowoczesnych procesów i technologii informatycznych do projektowania, budowy i eksploatacji aktywów w środowisku zabudowanym.  Była to niemiecka odpowiedź na wskazanie drogi w celu osiągnięcia powszechnego zastosowania BIM w sektorze budowlanym, rozwijanym w USA, Azji Wschodniej, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Holandii. Sektor publiczny określono jako przestrzeń do wskazania wzorców dla całego przemysłu i wypracowania najlepszych praktyk opartych o metodologię BIM. Mapa wskazuje trzy dostępne rozwiązania dedykowane BIM: otwarty format danych IFC, format wymiany danych OKSTRA i Katalog Obiektów Dróg. Implementacje podzielono na trzy fazy:

2015 – 2017 Faza Przygotowawcza
2017 – 2020 Faza Rozszerzonych Projektów Pilotażowych
2020 Faza Wstępu do Nowych Projektów

Mapa oparta jest na potencjale metodologii BIM. Autorzy wskazują że metoda oferuje trzy główne zalety: zwiększenie dokładności projektu przy zachowaniu pewności kosztów, optymalizacja kosztów życia obiektu, wzrost jakości dokumentacji. Zwiększenie dokładności projektu i pewność kosztów: można uzyskać dzięki symulacji danych kosztowych w każdym momencie projektu, czy po jego zakończeniu w ramach wprowadzanych zmian. Kontrola nad zmieniającym się budżetem została umożliwiona dzięki BIM. Dokładność projektu wskazano jako możliwe do uzyskania poprzez automatyzację wykrywania kolizji i błędów przy jednoczesnym dostępie wszystkich stron projektu do aktualnej wersji ( powstającej w czasie rzeczywistym ). Optymalizacja kosztów życia obiektu: wskazano zwrócenie uwagi na wyższe koszty utrzymania obiektów niż ich budowy, dlatego główny ciężar symulacji budżetu powinien być przesunięty na fazę eksploatacji, w tym miejscu BIM daje możliwość wykonania symulacji rozciągniętą w czasie w celu doprecyzowania budżetu w cyklu życia budynku, dodatkowo przekazanie cyfrowego bliźniaka obiektu inwestorowi pozwala na zminimalizowanie utraty wiedzy na temat budynku i tym samym umożliwia optymalizację kosztów remontów i konserwacji. Wzrost jakości dokumentacji: możliwy do uzyskania przez klienta oparto na łatwiejszej orientacji ( wizualizacje danych przestrzennie ) i tym samym czytelności projektu, daje możliwość wskazania koniecznych modyfikacji dokumentacji na rynku zamówień publicznych, gdzie kluczowym kryterium wyboru wykonawcy określa cena projektu.

W mapie drogowej oparto wymagania, dotyczące projektów, konieczne do określenia przez zamawiającego w ramach specyfikacji zamówienia na trzech rozdziałach: Dane, Procesy, Umiejętności. Dane muszą być wyspecyfikowane przez zamawiającego w celu określenia ram projektu, jego szczegółowości i możliwości podejmowania decyzji. Wskazano poziomo BIM5D jako wzorcowy. Procesy zostają zdefiniowane w BEP - planie wykonania projektu, gdzie BIM manager określa zastosowane technologie, role i interakcje wszystkich uczestników projektu, procesy, funkcję i interfejs (spotkań, wymiany danych, autoryzacji decyzji etc.) Wspólne środowisko danych CDE musi zostać ustalone na początku projektu przez zamawiającego, chociaż istnieje możliwość przerzucenia technicznej części specyfikacji na wykonawcę przy pełnej aktywności decyzji klienta. Standard danych oparto o Lean Project, VDI 2552 i ISO 19650 i otwartych formatach danych. Umiejętności konieczne go zastosowania metodologii BIM wskazano jako możliwe do uzyskania poprzez wsparcie ( w tym wsparcie finansowe ) zamawiającego i wykonawcę określając konieczność zdobywania doświadczenia oraz umiejętności przez członków procesu budowlanego w własnym zakresie, jako działanie równoległe.

Obszar działań, przy wdrożeniu BIM, wskazano jako sektor publiczny, gdzie istnieje konieczność opracowania katalogów specyfikacji zamówień opartych na BIM dla różnych obiektów infrastruktury i budynków. Sektor prywatny otrzymał zadanie wypracowania najlepszych metod ( opartych na IFC ) współpracy i wymiany danych bez utraty informacji. Następnym wskazanym w obszarze działań jest przestrzeń edukacji, w ramach edukacji akademickiej oraz działalności stowarzyszeń zawodowych, jako obszar zdobywania umiejętności odpowiadające wymaganiom współczesnego sektora budowlanego.

Wszystkie pozycje wskazane w mapie drogowej określono jako możliwe do wprowadzenia w obecnym stanie prawa obowiązującego w Niemczech.







Źródła:
https://pixabay.com/
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Publikationen/DG/roadmap-stufenplan-in-engl-digitales-bauen.html

Komentarze

Popularne posty